اصول بهداشتی و ایمنی هنگام استفاده از باربیکیو

چکیده همه چیز درباره اصول بهداشتی و ایمنی هنگام استفاده از باربیکیو. در ادامه این مقاله به بررسی اصول بهداشتی و ایمنی هنگام استفاده از باربیکیو به طور کامل می پردازیم.
access_time ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۵ آذر
remove_red_eye 1220بازدید
اصول بهداشتی و ایمنی هنگام استفاده از باربیکیو

اصول بهداشتی و ایمنی هنگام استفاده از باربیکیو

رعایت کردن و توجه به اصول بهداشتی و ایمنی  در هنگام استفاده از باربیکیو سبب می‌شود در کنار طعم لذیذی که این کباب پز به غذای شما می‌بخشد ایمنی و سلامتی خود و مهمانانتان حفظ شود و اوقات خوش و لذت‌بخشی را در فضای آزاد تجربه کنید.

 

برای  خرید باربیکیو و خرید باربیکو گازی وارد سایت آذر افروز شوید و اطلاعات جداگانه باربیکیو را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و باربیکیو مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

دمای مصرف مواد غذایی

کنترل دمای نگه‌داری از  مواد غذایی اولیه به دلایل متعددی از اهمیت زیادی برخوردار است. مهم ترین دلیل اهمیت آن، حفظ ایمنی در نگهداری موادغذایی  و به تبع آن حفظ سلامتی مصرف کنندگان مواد غذایی است. حفظ ایمنی موادغذایی به معنی فراهم ساختن شرایطی است که در آن کیفیت موادغذایی به خوبی حفظ شود. چون در بسیاری از موادغذایی  میکروب‌ها در حالت نیمه فعال قرار دارند به محض اینکه شرایط مهیا شود و دمای محیط تغییر یابد شروع به رشد و تکثیر می‌کنند و مواد غذایی را فاسد می‌کنند.دمای 5 تا 60 درجه سانتی‌گراد می تواند دمای خطرناکی برای فاسد شدن و رشد میکروب‌ها در  موادغذایی باشند و به سبب آن موجب مسمومیت و بیماری شود.همان‌طور که می دانیم قطعا بهترین و مطمئن ترین روش نگه داری از موادغذایی یخچال است  اما از آنجا که باربیکیو وسیله ای است که ما در فضاهای باز و طبیعت از آن استفاده می‌کنیم حفظ سلامتی مواد غذایی در زمانی که بیرون از فضای آشپزخانه و یخچال هستند از نکات بسیار حائز اهیمت است. بهترین راه های پیشنهادی عبارتند از استفاده از یخچال های سیار ویا  کلمن یخ تا زمان پخت است.برای ایمن نگه داشتن گوشت کبابی، توصیه می‌شود از شعله آهسته باربیکیو استفاده کنید و هنگام پختن گوشت، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

گوشت گوسفند و گوشت گاو را باید در دمای 145 درجه فارنهایت پخت و پز کنید و بعد از اینکه گوشت از باربیکیو یا از فر خارج شد، سه تا پنج دقیقه به آن استراحت بدید.

گوشت چرخ کرده را باید در 160 درجه فارنهایت پخت کنید.

مرغ را باید در 165 درجه فارنهایت پخت و پز کنید.

سایر نکاتی که باید به آن توجه کرد:

  •  اگر به دفعات فراوان از باربیکیو استفاده می‌کنید و گوشت کبابی میخورید، باید به اندازه مصرف گوشت را در بیاورید و بقیه را در یخچال نگهدارید.
  • موادغذایی خام را در ظرف مواد غذایی پخته نگه داری نکنید.
  •  از تنفس هوای گرم که توسط باربیکیو تولید می شود، خودداری کنید زیرا حتی اگر بسیار ضعیف هم باشند، باز هم گازهای دی اکسید کربن در آن ها وجود دارد که برای سلامتی ما مضر خواهد بود.
  • دستگاه باربیکیوخود را قبل و بعد از استفاده تمیز و ضدعفونی کنید. این امر نه تنها سلامت شما را تأمین می کند، بلکه در طول عمر بیشتر باربیکیو نیز مؤثرخواهد بود.

 

دستان خود را بشوئید:

در مهمانی ها و جمع های  خارج از منزل ،  که افراد اکثرا در حال انجام بازی و یا لمس اشیاء و سطوح مختلف هستند امکان وجود آلودگی و میکروب ها بسیار زیاد است و چون لمس مواد غذایی با دست ها آلوده می تواند خطراتی برای سلامتی ما به همراه داشته باشد بهتر است با شستن دست ها به مدت حداقل 20 ثانیه و یا استفاده از ضدعوفونی کننده در زمان تهیه و سرو غذا  از انتقال میکروب‌ها به مواد غذایی و به خطر افتادن سلامتی مان جلوگیری کرد.

 

از گرمای بیش از حد خودداری کنید:

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کرد این مسئله است که شما در هنگام استفاده از باریکیو در معرض گرمای زیادی هستید که می تواند موجب گرفتگی یا خستگی گرما و  یا  گرمازدگی شما شود. گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است و به عنوان یک وضعیت اضطراری پزشکی . در نظر گرفته می شود و در صورت افزایش دمای بدن به 104 درجه فارنهایت یا بالاتر رخ می دهد که می تواند صدمات جدی به قلب، کلیه ها و ماهیچه ها وارد کند و حتی در صورت درمان نشدن منجر به مرگ شود. پس بهتر است از قرار دادن باربیکیو در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. قرار دادن باربیکیو در معرض نور مستقیم خورشید سبب می‌شود شما علاوه بر تحمل گرمای آفتاب، گرمای باربیکیو را نیز متحمل شوید.زمان استفاده از باریکیو مسائل بهداشتی مانند استفاده از لباس های گشاد و خنک، دستکش ،عینک آفتابی و ضد آفتاب را رعایت کنیم. علاوه بر این ، افراد مسن ، کودکان و افراد چاق در معرض خطر گرمای بیش از حد قرار دارند.و فراموش نکنید که حیوانات خانگی نیز در برابر گرما آسیب پذیر هستند

 

محدود کردن استفاده از الکل:

الکل یک ماده ادرارآور است، به این معنی که موجب دفع آب از بدن می شود. این می تواند به کم آبی بدن منجر شود. در آب و هوای گرم از مصرف الکل پرهیز کرده یا آن را محدود کنید و به میزان آب مصرفی روزانه خود توجه داشته باشید.

 

حواستان به نشتی پروپان کباب‌ پز و باربیکیو گازی باشد.

مهمترین نکته قبل، هنگام و بعد از استفاده از انواع باربیکیو حفظ و رعایت نکات ایمنی است.

بهتر است هر زمان که می‌خواهید از باربیکیو استفاده کنید از محکم بودن سری شلنگ گاز و سوراخ نبودن آن مطمئن شوید. در غیر این‌صورت ممکن است به‌صورت جدی دچار مشکل شوید. بسیاری از مردم از باربیکیو فقط در برخی فصل‌ها که هوا خنک است مثل بهار و تابستان از باربیکیو استفاده می‌کنند یا کسانی‌که باغ یا ویلا دارند فقط در ایام تعطیلات به آن‌جا مراجعه کرده و با باربیکیو غذا درست می‌کنند.

اگر شما نیز عملکردی مشابه دارید بهتر است قبل از روشن کردن باربیکیو گازی برای پخت غذا از عدم نشتی لوله گاز مطمئن شوید. با استفاده از کف و اسفنج می‌توانید بفهمید که آیا شلنگ گاز نشتی دارد، سوراخ است یا خیر.

 

مطمئن باشید که پایه‌های کباب‌ پز و باربیکیو محکم باشد.

تعادل کباب‌پز، نکته‌ای بسیار حائز اهمیت است در صورتی که پایه‌های کباب‌پز تعادل نداشته باشند هر لحظه ممکن است بیوفتد و شما را دچار آسیب کرده و آتش‌سوزی شود. به همین دلیل بهتر است کباب‌پز خود را در روی سطحی صاف قرار داده و از تعادل آن مطمئن باشید. استفاده از کف‌گیر زیر پایه‌های کباب‌پز را فراموش نکنید.

آذر افروز بورس فروش باربیکیو در تهران با ارائه انواع باربیکو و کباب‌ پز باکیفیت و متنوع از عرضه‌کنندگان معتبر و باسابقه فعال در این حوزه می‌باشد که توانستهآ است رضایت مشتریان خود را بیش از پیش جلب نماید. امکان خرید حضوری و غیرحضوری از طریق سایت آذرافروز خرید آسانی را برای مشتریان عزیز فراهم ساخته است.فروشگاه اینترنتی آذرافروز از بهترین و با کیفیت‌ترین طرح‌های ساخت باربیکیو برخوردار است. باربیکیوهای این فروشگاه قبل از رسیدن به دست مشتری‌‌ها تست می‌شوند تا هیچگونه خطر احتمالی برای مشتری‌ها ایجاد نکنند. قیمت باربیکیو و قیمت کباب پز بورس فروش باربیکیو در تهران ، باتوجه به شکل‌ها و جنس باربیکیوها متفاوت بوده و با در نظر گرفتن کیفیت خوب آن‌ها، بسیار منصفانه هستند. فروشگاه اینترنتی آذر افروز از باربیکیو ذغالی پایه‌دار، باربیکیو ذغالی کابینت‌دار و باربیکیو ذغالی رومیزی برخوردار است. شما می‌توانید برای خرید باربیکیو تماس حاصل فرمایید؛ کارکنان این مجموعه آماده‌ی پاسخگویی به سوال‌های شما هستند.

دیگر مطالب پر بازدید درسایت آذر افروز:

کباب پز تابشی چیست

باربیکیو ویلایی چیست

تبدیل اجاق گاز به کباب‌ پز

باربیکیو چیست

 

زهرا خدا کرم زاده

کارشناس ارشد تولید محتوا